Študija Harvardske poslovne šole iz leta 2015 potrjuje nekaj, kar bolj ali manj vemo vsi: pozitivne povratne informacije nas osrečujejo pri delu, zaradi njih smo manj pod stresom in smo bolj produktivni. Sodelujoče so prosili, da rešijo dan problem. Pred tem jih je približno polovica prejela elektronsko sporočilo od sodelavca ali prijatelja, v katerem so pisali o njegovem dobrem delu. To je povzročilo, da so bili tisti, ki so dobili pozitivna sporočila glede svojih preteklih dejanj, bolj ustvarjalni in bolj uspešni pri reševanju problema ter manj pod stresom kot ostali.
Petra Božič Blagajac
Zaradi pohvale smo bolj srečni in bolj produktivni
Pohvala spodbuja pozitivna čustva, ki razširijo zavedanje posameznika in spodbujajo izvirnost, raznolikost in raziskovalnega duha pri razmišljanju in delovanju. Sčasoma tako razširjen repertoar obnašanja izgradi sposobnosti in domiselnost.
Vemo, da ko izkusiš pozitivna čustva, tvoje misli delujejo drugače, bolj široko in odprto. To potrjuje tudi raziskava Terese Amabile, ki je ugotovila, da bodo ljudje, ki so danes dobro razpoloženi, verjetno polni kreativnih idej danes in jutri, ne glede na to, kako se bodo počutili jutri. Ko se ljudje dobro počutijo, to vodi k večji prilagodljivosti, vse poteka bolj tekoče, razmišljanje je izvirno in inkubacijski učinek se prenese na naslednji dan.
To je ključno. Biti srečen ne pomeni samo, da se dobro počutiš – ima precejšen merljiv učinek na delo in sicer na različne načine. Ustvarjalno razmišljanje je samo eden med njimi – srečni ljudje so bolj produktivni, bolj žilavi, bolj empatični in se bolje odločajo.
Pohvala na delovnem mestu je redka
Dajanje pozitivnih povratnih informacij je odličen način ustvarjanja sreče pri delu zaradi dveh razlogov: ker je neverjetno učinkovito (kot je to pokazala tudi Harvardska študija) in ker je zelo primanjkuje v večini podjetij.
V nedavni študiji o tem, kaj ljudi onesrečuje pri delu, je pomanjkanje pohvale in priznanja eden glavnih razlogov. Skoraj 40% sodelujočih je to omenilo kot nekaj, kar jih dela ne-srečne pri delu. Zelo blizu so tudi pomanjkanje pomoči in podpore nadrejenega ter negativni sodelavci. Med seboj so dejavniki močno povezani, saj bi se slednja dva zmanjšala, če bi se ljudje počutili bolj spoštovani in cenjeni.
Zakaj je pohvala pomembna: rezultati in odnosi
Naš model delovne sreče temelji na rezultatih in odnosih. Ali drugače povedano: ko delaš odlične stvari z neverjetnimi ljudmi.
Vedno pravimo, da je pohvala pri delu pomembna, ker pokaže ljudem, da dobro delajo, da ustvarjajo spremembo in rezultate. To nam daje občutek ponosa, ki pomembno vpliva na delovno srečo. Pohvala nas hkrati motivira za prihodnje naloge.
V zadnjem času smo ugotovili, da pozitivna povratna informacija prinaša še več: krepitev odnosov pri delu. Ko nekoga pohvališ, s tem pokažeš, da mu namenjaš pozornost in da si sposoben videti njegovo dobro delo in pozitivne lastnosti.
Ena naših temeljnih psiholoških potreb je, da drugi vidijo in prepoznajo dobro v nas. Nekateri sociologi trdijo, da je to, kako nas vidijo drugi, dejansko eden najpomembnejših dejavnikov, ki oblikujejo našo identiteto. In vemo, da imajo ljudje, ki nikoli niso videni ali so videni samo v primeru slabega dela, višje tveganje, da sčasoma razvijejo duševne probleme.
Odpor do pohvale
Ne pravimo, da je preprosto; daleč od tega. V veliko podjetjih ne obstaja tradicija pozitivne povratne informacije. Veliko vodij je razvilo idejo, da je pohvala nepomembna ali neučinkovita, kar je seveda popolnoma napačno. Vodje celo trdijo, da zaposlenih ne bi smeli pohvaliti, saj samo opravljajo svoje delo. Kako neverjetno ozkomiselno. Nekatera podjetja imajo močno kulturo negativne povratne informacije; dobro opravljeno delo gre mimo v tišini, vsaka najmanjša napaka pa je močno kaznovana.
Takšno stanje pomeni tudi, da pohvala najprej lahko sproži dvome in neugodje. Sčasoma pa ljudje ugotovijo, da je pohvala pristno dejanje in ne samo poskus, da bi jim laskali in si jih tako pridobili na svojo stran.
Nekateri ljudje so tako »iz prakse« dajanja pozitivne povratne informacije, da jim jo je tudi težko sprejeti.
Na srečo je veliko podjetij in vodij, ki pa jim je to blizu. Recimo Richard Branson, ki pravi, da je vedno verjel, da tako, kot se obnašaš do svojih zaposlenih, tako bodo oni ravnali s strankami in da ljudje (za)cvetijo, če so pohvaljeni.
Kaj je dobra pohvala?
- Dobra pohvala je pristna: ko pohvališ ljudi, ko to resnično misliš.
- Dobra pohvala je pomembna: ko pohvališ ljudi za nekaj, kar je vredno pohvale.
- Dobra pohvala je določena: ko ljudem poveš, kaj točno so naredili dobro.
Vredno si je zapomniti tudi, da lahko pohvalimo druge za to, kar delajo (njihovo delo ali njihove rezultate), lahko pa jih pohvalimo tudi za to, kdo so – njihove osebne lastnosti, ki jih opazimo.
Kako pohvaliti druge?
Pozitivna povratna informacija ne vzame veliko časa in ne povzroča stroškov, je pa eden najbolj učinkovitih načinov, da podjetje postane srečno in posledično tudi bolj produktivno.
In vsak lahko pohvali vsakogar. Seveda bi vodje morali pohvaliti zaposlene, toda tudi sodelavci se lahko pohvalijo med seboj in ne nazadnje lahko pohvalijo tudi vodjo in celo stranke. Zakaj pa ne?
Pričnemo lahko s seboj. Ali lahko postaneš oseba, ki je res dobra pri tem, da vidi dobro v drugih in jim to tudi pove? To lahko uporabiš ne samo pri delu, ampak tudi v družini, med prijatelji ali celo z naključnimi tujci na ulici.
Ko pohvališ druge, ni treba iz tega narediti nič velikega. Preprosto pojdi do nekoga in mu daj pozitivno povratno informacijo. Lahko mu pošlješ pohvalo po elektronski pošti ali napišeš na »post it note« ter prilepiš na mizo ali ekran, lahko ga pohvališ na sestanku pred sodelavci ali na tisoče drugih načinov.
Naj bo to tvoj dnevni izziv. Vsaj enemu sodelavcu ali vodji nameni pozitivno povratno informacijo. To pomaga razvijati navado in prešlo ti bo v kri.