V času veselega decembra se veliko govori o hvaležnosti, bolj jo tudi prakticiramo in izražamo. Vendar je potrebno več kot samo mesec ali dva, da v svojih možganih zanetimo iskrico spremembe. Kot pravijo – vsaj 21 dni je potrebnih, da se ustvari nova navada in potem jo je potrebno še vzdrževati.
Kaj lahko naredimo in počnemo vsak dan, tudi in predvsem pri delu, v letu, ki prihaja in seveda v dneh, ki so preostali v 2018?
Petra Božič Blagajac
Hvaležnost je začimba in hkrati pomembna sestavina sreče. Številne študije so pokazale, da so tisti, ki prakticirajo hvaležnost, boljše razpoloženi, bolj optimistični, bolj zadovoljni s svojim življenjem, kažejo manj znakov bolezni in celo gibajo se več. Pa tudi več denarja zaslužijo. Dnevno prakticiranje hvaležnosti lahko vodi do večje koncentracije, navdušenja, optimizma in zadovoljstva, boljše kakovosti spanja in večjega občutka povezanosti z drugimi. Ljudje, ki prakticirajo hvaležnost, so bolj sposobni empatije in raje pomagajo drugim, so bolj ustvarjalni, se hitreje poberejo po težavah, imajo boljši imunski sistem. In prakticiranje hvaležnosti lahko dvigne nivo srečo za 25%.
Hvaležni smo, ko v svojem življenju opazimo in cenimo pozitivne stvari. Svoje razmišljanje premaknemo od tega, kar nimamo ali kar pogrešamo, na to, kar imamo in gre dobro; to za seboj potegne vpliv na razpoloženje, na čustveno stanje in tudi na fizično zdravje.
Hvaležnost lahko spremeni tudi delovno okolje
V nekaterih organizacijskih kulturah, predvsem tistih tradicionalnih in velikih, ki imajo dolgo zgodovino, je izražanje hvaležnosti ali pa že to, da nekomu rečeš hvala, precej neobičajno. Zdi se, da sta recimo odpuščanje in hvaležnost na delovnem mestu sprejeta kot neprofesionalna. Na srečo pa se je praksa hvaležnosti in spoštovanja v zadnjih nekaj letih pričela infiltrirati v delovna okolja vseh vrst, od sodobnih računalniških podjetij do starejših velikih institucij. In vsi, ki ju prakticirajo, so navdušeni nad rezultati.
Številne raziskave povezujejo hvaležnost s pozitivnimi čustvi, z manj stresa in z boljšim zdravjem, tudi z večjim občutkom, da lahko dosežemo cilje, manjšim številom odsotnosti iz dela zaradi bolezni, z večjim zadovoljstvom z delom in z dobrimi odnosi s sodelavci. Prav tako kažejo, da hvaležnost in spoštovanje gradita delovno okolje, kjer si zaposleni dejansko želijo priti na delo in se ne počutijo samo kot zobniki v stroju. Ko prepoznamo, da drugi za nas naredijo nekaj dobrega, to vpliva tudi na našo samozavest. Študije kažejo tudi, da je hvaležnim zaposlenim bolj mar za družbeno odgovornost in prijazna dejanja, ki niso del njihovega opisa delovnega mesta kot je npr. dobrodošlica novim zaposlenim, nadomeščanje sodelavcev. Hvaležnost pripomore, da je podjetje bolj dobičkonosno, bolj učinkovito, zaposleni so bolj zavzeti za doseganje ciljev in dobro opravljeno delo.
Spoštovanje je tudi osnova organizacijske kulture v Southwest Airlines, ki so eno najbolj srečnih podjetij in eden najboljših zaposlovalcev; pozorni so na posebne dogodke v osebnem življenju svojih zaposlenih, ko npr. otroci maturirajo, diplomirajo, ko se zaposleni poročijo, dobijo otroka ali pa se zgodi bolezen v družini… prepoznajo jih z majhnimi gestami.
Najboljše je, če je hvaležnost del organizacijske kulture in smo pri njenem izražanju tudi konsistentni, postane del našega vsakdana. Nagrada za najboljše zaposlene enkrat letno nima nekih posebnih učinkov.
Kako lahko še v teh zadnjih dneh leta izrazimo hvaležnost sodelavcem in vodjem?
Znanost pravi, da so kakovostni odnosi primarni dejavnik sreče. Izražanje hvaležnosti je eden od načinov spodbujanja pozitivnih odnosov pri delu.
- Prepoznavanje delovnih uspehov nadgradimo v spoštovanje osebe; to pomeni premik od praznovanj rekordne prodaje k spoštovanju ljudi, njihovih lastnosti, prizadevanj, premik k temu, da so ljudje cenjeni za to, kar so, ne samo za to, kar naredijo. Ljudje si želimo spoštovanja zaradi različnih stvari, na različne načine…preprosto zato, ker smo si različni. Ni nujno, da vsak rad prejme čestitko, povabilo na kavo ali javno pohvalo.
- Poskusimo bolj pogosto sodelavcem reči hvala. In k temu dodamo še razlog, zakaj smo mu hvaležni. Prepoznajmo njihova prizadevanja in opišimo, kako so nam koristila njihova dejanja. Lahko napišemo tudi pismo zahvale ali elektronsko sporočilo, posnamemo video,…
- Neka študija je pokazala, da so delovni sestanki bolj produktivni, prijetni in ustvarjalni, ko je razmerje med pozitivnimi in negativnimi komentarji 3:1 ali več. Pozitivni komentar je recimo nekaj preprostega kot super, dobro narejeno, cenim to… negativni pa npr. Ta ideja ne bo delovala.
Ena od raziskav je pokazala, da 93% ljudi meni, da so nadrejeni, ki prakticirajo hvaležnost, najverjetneje bolj uspešni. 88% ljudi meni, da izražanje hvaležnosti sodelavcem le te naredi srečnejše in bolj izpolnjene pri delu. Ista raziskava je pokazala, da je manj verjetno, da bodo hvaležnost izrazili v delovnem okolju, kot kje drugje. In samo 10% sodelujočih je sodelavcem reklo hvala. Kar 60% pa jih redko ali nikoli ne izrazi hvaležnosti pri delu.
Svojemu dnevu dodajmo majhne doze hvaležnosti
Hvaležnost ni samoumevno del naših navad. Na srečo pa jo je prakticirati preprosto in vedno je pravi čas. Ni potrebno spremeniti življenjskih okoliščin, se naučiti kaj novega ali prebrati na tone knjig, preden začnemo. Branje tega bloga pa je lahko prvi korak 🙂
- HVALA je najbolj preprosta oblika hvaležnosti. Preprosta beseda neverjetnih razsežnosti. Ljudje si nenehno pomagamo, naredimo kaj drug za drugega, ali pa naredimo nekaj namesto nekoga. Preprost hvala lahko poskrbi za pomembno spremembo. Komu si se danes zahvalil? Za kaj in kako?
- Sicer pa lahko ob koncu dneva napišemo seznam, za kaj smo hvaležni, ali pa o tem razmislimo na poti domov iz službe. Če se spomnimo treh stvari, ki so nas ta dan osrečile in smo zanje hvaležni, bomo naredili veliko.
- Praznujemo uspehe – svoje, od sodelavcev, družine, prijateljev,…vzamemo si čas.
- Uživamo v kosilu s sodelavci, prijatelji, družinskimi člani.
- Ko se srečamo z nekom, mu namenimo svojo popolno pozornost ter spoštujemo vse, kar najdemo dobrega pri tej osebi.
- In vprašajmo se: Kdo je bil danes prijazen do tebe? V čem si užival? Kdo ti je pomagal in komu si ti pomagal? Kaj je najboljše, kar se ti je danes zgodilo? Kaj si se danes naučil? Kdo te je danes nasmejal? Kaj si se naučil iz slabe izkušnje? Kdo ali kaj te je danes osrečilo? Kaj je bil danes tvoj najljubši vonj, pogled, dotik, zvok, okus? Za kaj si danes najbolj hvaležen?
Tudi jaz blog, namenjen hvaležnosti, zaključujem z nekaj zahvalami.
- Hvala vsem, ki ste me podpirali na moji osebni in poslovnipoti. Vi ste moji sončki.
- Hvala vsem, ki ste me v življenju “brcnili v ta zadnjo” in mi za trenutek življenje naredili težko. Zaradi vas sem tukaj, kjer sem.
- Hvala vsem, ki pomagate širiti srečo pri delu, ste že veliko naredili na tem področju, delite svoje izkušnje,…
Čutiti hvaležnost in je ne izraziti, je kot zaviti darilo in ga ne podariti. (William Arthur Ward)