Še nedolgo nazaj je veljalo, da na trgu dela vlada kriza za zaposlene – ponudba delovne sile je v obdobju pred in med zadnjo gospodarsko krizo krepko presegala povpraševanje. Danes je podoba precej drugačna – krizo in pomanjkanje kadra zdaj občutijo predvsem delodajalci. Po podatkih SURS-a je bila, ob izjemni gospodarski rasti v višini 4,5 odstotka, stopnja (anketne) brezposelnosti v zadnjem četrtletju 2017 na rekordno nizki ravni in je znašala 5,8 odstotka. Tudi po podatkih ZZRS je t.i. slovenski kadrovski bazen v bistvu prazen. V njem »plavajo« bolj ali manj le še tisti, ki se iz takšnih in drugačnih vzrokov ne bodo nikoli (več) zaposlili. Prav tako so bila pričakovanja glede zaposlovanja v slovenskem gospodarstvu v prvem četrtletju 2018 precej nad dolgoletnim povprečjem, zaposlovanje pa se povečuje v skoraj vseh panogah. Pomanjkanje kadra za zdaj najbolj občutijo tisti delodajalci, ki iščejo kadre za poklicna dela (gradbeništvo, proizvodnja, vozniki, turistični in gostinski sektor, …). Trend pomanjkanja pa se počasi in vztrajno nakazuje skoraj za vse panoge in poklice.
Maja Lončar
Razlogov za takšno stanje je seveda več. Pozitivna in hitra gospodarska rast, migracije lastne in tuje delovne sile čez naše meje zaradi boljših pogojev dela, staranje prebivalstva in zmanjšanje aktivnega prebivalstva (po podatkih SURS-a se bo še naprej zmanjševal predvsem delež prebivalcev, starih med 15 in 64 let, ki predstavljajo večinski del aktivnega prebivalstva, ki naj bi v letu 2020 znašal le še 62 odstotkov, v letu 2050 pa le še 55 odstotkov) in seveda spremenjene navade in vrednote sedanjih in prihodnjih generacij, ki jim nekako (še) niso dali prave besede na trgu delovne sile. Pa še kaj bi se našlo.
V svojem bistvu je ta kriza na trgu dela »sladki problem«, ki bo pa marsikaterega delodajalca prisilil ugrizniti v kislo jabolko. Zakaj? Glede na stanje in trende se bodo delodajalci tokrat morali resnično znajti in potruditi sami. Zase in za svoje zaposlene. Da bodo zaposlene sploh dobili in jih tudi zadržali. Kar bodo morali storiti na pravi način in iz pravih razlogov. Namreč moč prehaja na stran zaposlenih in tako se bo po napovedih, najbrž prvič v času samostojne države, zgodilo to, da bo moč reguliranja zaposlitvenega trga prešla iz delodajalcev na iskalce zaposlitve.
Kaj so rešitve? In kje se torej v tej kadrovski krizi skrivajo največje priložnosti delodajalcev? Pri njih samih. Če bi dobro pogledali in razmislili, bi videli, da imajo veliko lastnih rezerv, s katerimi se da z relativno nizkimi stroški dosti narediti in doseči dobre rezultate v relativno kratkem časovnem obdobju. Dejstvo je, da je velika večina delodajalcev zaradi preteklih razmer, ki so bile navidezno v njihovo dobro, precej zaspala na področju strateškega upravljanja kadrovskih politik ali celo v celoti zanemarila tisto najpomembnejše – skrb za organizacijsko kulturo. Da o številu tistih, ki so razmere prav grdo izkoriščali na račun zaposlenih in samozaposlenih sploh ne govorimo. V aprilu 2018 je SURS objavil tudi podatek, da je v Sloveniji s svojim trenutnim delom zelo zadovoljnih le 50,3 odstotka samozaposlenih in 51,8 odstotka zaposlenih. Zaradi bolezni povezanih s psiho-fizičnimi izzivi na delovnem mestu (neprimerno okolje, stres, …) pa v Sloveniji izgubimo 10 milijonov delovnih dni na leto. Zdaj bo treba nekaj narediti in v prvi vrsti s spremembami in razvojem začeti pri sebi. In kako to storiti? Tako, kot z vsem v življenju – korak po koraku, vse tja do vrha stopnišča:
- Lotite se konkretne in strokovne analize svoje organizacijske kulture in definirajte, kaj »ne štima«. Enako storite zase, če ste lastnik ali ključen vodstveni kader. Saj veste – kakšna glava, takšno telo. Dajte malo na stran ego in se soočite z dejanskim stanjem, ki se lahko bistveno razlikuje od tega, kar si vi mislite. Samo tako boste prišli do točke, ki vam bo zagotavljala odlično izhodišče za nadgradnjo in soustvarjanje boljšega jutri. Za vse.
- Naredite načrt, kako implementirati potrebne spremembe in se izvajanja tudi resno lotite. Četudi se vam bo zdelo, da nekaterih stvari ne gre spremeniti ali izboljšati, boste na koncu prijetno presenečeni, kam vse se da priti, če pokažete malo volje in imate nekaj zmernega potrpljenja.
- Delovno srečo postavite za strateško prioriteto. Dajte zaupati raziskavam, ki že leta trobijo, da plača ni ravno neki dolgoročen motivator in da ljudje svoja delovna mesta zapuščajo predvsem zaradi slabih delovnih pogojev, slabih odnosov, slabih šefov in drugih emocionalnih razlogov, zaradi katerih niso srečni tam, kjer so. Sploh zdaj, ko lahko že skorajda gredo, kamor jih bo volja.
- Zavedajte se, da ljudje delajo zase in ne za vas – delajo pri vas in z vami.
- Vaše kadrovske službe naj ne bodo pisarne za pripravo plačilnih list in izpolnjevanje obrazcev. Za to imejte administrativno podporo. In v službah za marketing in odnose z javnostmi naj ne bo glavna naloga biti »trobilo« o vaših čudovitih produktih in uspehih. Naj bodo strateški soustvarjalci takšne organizacijske kulture po meri zaposlenih in vaših strank, ki bo iz njih »naredila« najboljše ambasadorje vašega podjetja in znamke.
- Dajte priložnost medgeneracijskemu sodelovanju in prenosu znanja. Tudi starejši zaposleni so veliko vredni in imajo ogromno znanja, ki ga lahko prenesejo na mlajše in se hkrati tudi od njih učijo.
- Sprijaznite se s tem, da so na pohodu novi trendi oblik zaposlovanja in generacija milenijcev, ki ni »narejena« za 8 urni delovnik in 40-letno rutino za minimalno plačo. Po podatkih raziskav v ZDA že danes 47% milenijcev dela kot »freelancerji« (t.i. neodvisni sodelavci), v celotni strukturi aktivnega prebivalstva pa bo tako na lastno željo, po projekcijah World Economic Forum-a, delalo kar preko 50 odstotkov vseh aktivnih že do leta 2027. Tudi oni bodo pomembna delovna sila za vašo organizacijo in potrebno jim bo najti »prostor pod vašim soncem«, če boste želeli, da delajo z vami.
- Nikoli se ne nehajte učiti.
- Sprejmite spremembe kot edino stalnico. In ne bojte se jih.
- Dovolite si, da vam pri tem pomagajo, če ne zmorete sami.
Kaj boste s tem pridobili?
Tisto najpomembnejše, česar vam nihče ne bo mogel vzeti – postali boste odlična in razpoznavna blagovna znamka na trgu delovne sile – delodajalec, h kateremu bodo ljudje želeli priti in tam tudi ostati. Pa ne zaradi denarja (ker tega mu lahko ponudi vsak vaš konkurent), ampak zato, ker ste vi tako dobri, da vas ne bi zamenjali za skoraj nič na svetu. Tako kot najljubših »allstark« ali ljubezni svojega življenja ne. Imeli boste (srečne) zaposlene in sodelavce in lahko boste celo izbirali med njimi. Vaši prihodki pa bodo višji in stabilnejši. Tudi to je znanstveno dokazano.