V sodobnem digitalnem svetu, ki ga zaznamuje vedno večja potreba po transparentnosti delovanja organizacij in vedno večji vpliv generacije milenijcev, zaposleni pričakujejo pozitivno delovno izkušnjo. Če gremo korak naprej – izkušnja zaposlenega postaja tudi vedno bolj pomembna konkurenčna prednost; tako na trgu dela kot na trgu izdelkov in storitev. Na eni strani namreč podpira pridobivanje in ohranjanje vrhunskih sodelavcev, odlična izkušnja zaposlenih pa je hkrati gonilo odlične izkušnje strank ter lahko predstavlja razliko med uspehom in neuspehom organizacije.
Petra Božič Blagajac
V raziskavi Deloitte iz leta 2017 Global Human Capital Trends je skoraj 80% vodij ocenilo izkušnjo zaposlenega kot zelo pomembno ali pomembno, samo 22% jih je bilo mnenja, da so njihova podjetja odlična pri gradnji posebne izkušnje. Kar 59% sodelujočih pa se zaveda, da na oblikovanje pozitivnih izkušenj zaposlenih še niso pripravljeni. Podjetja torej vse bolj prepoznavajo, da so njihovi ljudje njihovo največje bogastvo.
Izkušnja zaposlenega je potovanje, ki lahko traja leta in leta.
Izkušnja zaposlenega je vse, kar nekdo sreča, doživi, se nauči, naredi, vidi, čuti in opazuje na poti, ki jo prehodi v neki organizaciji; od trenutka, ko zasledi oglas za delo ali sploh pomisli o organizaciji kot možnem delodajalcu, do trenutka, ko se zaposli, ko se privaja novemu delovnemu okolju, ko dobi možnosti za razvoj, za napredovanje, pa do trenutka, ko zapusti organizacijo – ali odide kam drugam, ali pa se upokoji.
Jacob Morgan, futurist in pisec, pravi, da izkušnjo zaposlenega oblikuje kombinacija kulturnega, fizičnega in tehnološkega okolja neke organizacije. Kultura je tista energija, ki jo začutimo, ko pridemo na delo – lahko nas motivira ali nas duši, lahko nam daje energijo ali pa jo jemlje. Tudi če zaposleni delajo v svetlih prostorih, polnih sonca, imajo prilagodljiv delovni čas, bo njihova izkušnje veliko bolj pozitivna. Pomembno pa je tudi tehnološko okolje; napredne organizacije vlagajo v ustrezna orodja, ki jih zaposleni potrebujejo, da so čim bolj učinkoviti in samozavestni pri svojem delu.
Morgan pravi, da naj bodo vsi trije vidiki premišljeno oblikovani; tako, da bo izkušnja zaposlenega nepozabna in vredna hvaljenja. Cilj, na katerega je vse usmerjeno, je ustvarjanje spodbudnega delovnega okolja, kjer so zaposleni srečni, kjer rastejo in se razvijajo, prispevajo k višjemu namenu in so uspešni.
Trenutki, ki zaznamujejo potovanje, naj bodo pozitivni in srečni.
Življenjski cikel zaposlenega v organizaciji zajema več faz. Začne se s fazo pridobivanja in rekrutiranja; takrat imamo prvo priložnost, da predstavimo kulturo organizacije in vzpostavimo zaupanje s potencialnim novim sodelavcem. Že ta izkušnja je lahko odlična priložnost, da nekdo postane naš ambasador; ne glede na to ali se nam pridruži ali ne. Potem sledi čim bolj gladko in uspešno vključevanje ter uvajanje novega sodelavca v delovno okolje (t.i. onboarding); verjeti je, da to obdobje pomembno vpliva na željo po tem, da nekdo ostane v organizaciji, na njegovo produktivnost in vključevanje v kulturo organizacije. Raziskave kažejo, da približno 10% ljudi zapusti organizacijo že v šestih mesecih od prvega dne v novi službi. Naslednja faza je razvoj zaposlenega na različnih področjih. S pridobivanjem novih znanj raste in se razvija, pridobiva nove vloge, napreduje. Sledijo prizadevanja za to, da se zaposlenega zadrži, vendar na neki točki vsakdo odide iz organizacije; iz različnih razlogov.
Vedno pa se moramo z ljudmi povezovati in se z njimi pogovarjati oziroma si izmenjati informacije. Tako bomo rasli; skupaj ali vsak na svojem, ostali pa bomo povezani. Trenutki naj bodo, kolikor se le da, obarvani pozitivno. In za to ni potrebno veliko. Nasmeh, pogovor, prijazna beseda, to da nekoga slišimo,… so lahko čudovite osnove skupnega potovanja.
Ko je poskrbljeno za vse faze, so zaposleni bolj srečni, bolje delajo in bolj verjetno ostanejo dlje v organizaciji. Rezultat je tudi nižja fluktuacija kadrov ter ne nazadnje boljši poslovni rezultati. Seveda pa je koristi še veliko več, saj pozitivna srečna izkušnja zaposlenega vpliva bolj ali manj na vsa področja poslovanja: položaj na trgu se izboljša, manj je absentizma, kakovost dela je večja in tudi odnosi s strankami so boljši.
Naši zaposleni so naše stranke.
Z izkušnjo označimo karkoli se nam zgodi v življenju; pri delu ali izven dela. In najpogosteje si zapomnimo, kako smo se počutili med neko izkušnjo oziroma po njej. In ko jo opisujemo drugim, ta čustva ponovno podoživimo, na njih običajno gradimo svoje zgodbe. Zaradi izkušnje se lahko dobro počutimo, takrat si jo bomo želeli ponovno doživeti. V nasprotnem primeru se bomo izogibali vsemu, kar povezujemo s slabo izkušnjo.
Izkušnja je sestavljena iz serije trenutkov, ki skupaj oblikujejo naše počutje. Ti trenutki so lahko vstop v zgradbo, kjer smo zaposleni, srečanje s sodelavcem na hodniku, sodelovanje na sestanku, telefonski pogovor s stranko, elektronsko sporočilo vodje,… Vsak trenutek ima lahko pozitiven, negativen ali nevtralen vpliv. Pri odlični izkušnji je običajno, da prevladujejo tisti pozitivni.
In kako oblikovati pozitivno izkušnjo? Predvsem tako, da spoznavamo zaposlene, se pogovarjamo z njimi, opazujemo njihovo potovanje; čim več informacij pridobimo, lažje bomo načrtovali aktivnosti, ki bodo oblikovale izkušnjo pri delu v njihovo zadovoljstvo. Ko pa je le ta oblikovana, pa jo je potrebno uporabiti, živeti in jo prilagajati. Zato so na tej stopnji zelo pomembne t.i. “pulse surveys”, vprašalniki, s katerimi redno (dnevno, tedensko, mesečno) merimo razpoloženje in razmišljanje zaposlenih. Kratko in sladko, bi lahko rekli. V čistem nasprotju s tistimi obsežnimi raziskavami zadovoljstva in zavzetosti, ki se zgodijo enkrat letno in potem traja še pol leta, da so znani rezultati. In potem se velikokrat ne zgodi kaj dosti; tudi zato, ker je to, kar je takrat pestilo zaposlene že mimo, ali pa se je razraslo v nekaj velikega, kar je zahtevalo ukrepanje na čisto drugačen, pogosto manj prijeten način. Klofuta zaupanju.
Zaposleni so ambasadorji organizacije in pripovedujejo zgodbo zunaj naših zidov.
Prijateljem, znancem, sosedom, v družabnih omrežjih,… Star »pregovor« pravi, da zaposleni ustvarijo kar 2/3 percepcije o neki organizaciji. In ob vseh teh podatki tako pogosto zaposlene še vedno prepuščamo same sebi, nekje na stranskem tiru. Sedaj je izjemen čas, da damo prioriteto svojim ljudem in vsak v organizaciji bi moral biti vključen v ustvarjanje pozitivne izkušnje zaposlenega.